Przyswajanie wiedzy o Armii Krajowej wspomagane zasadami grywalizacji
Do wspomagania nauki i sprawdzania wiedzy wykorzystuje się moduły dydaktyczne w postaci krzyżówek i zadań z lukami. Każdy z modułów może występować w trybie NAUKA i w trybie SPRAWDZANIE. W zależności od trybu moduł nazywany jest pomocą dydaktyczną lub sprawdzianem dydaktycznym. Pomoc dydaktyczna dostarcza wiedzę dzięki możliwości podpowiadania haseł. W sprawdzianie dydaktycznym takiej możliwości nie ma.
Pomoce i sprawdziany dydaktyczne (w sumie 16) dotyczą dwóch obszarów wiedzy:
- Podstawowej o Armii Krajowej (1 krzyżówka oraz 1 zadanie z lukami - każde w trybie NAUKA i w trybie SPRAWDZANIE).
Krzyżówka dotyczy podstawowych informacji o Armii Krajowej.
Zadanie z lukami dotyczy następujących tematów:
- AK w pigułce
- Akcja "Burza"
- Akcje sabotażowo-dywersyjne
- AK w samoobronie na Kresach Wschodnich
- Cichociemni
- Kobiety w AK
- Komenda Główna AK
- Powstanie Warszawskie
- Odtwarzanie Sił Zbrojnych w ramach akcji "Burza"
- Polskie Państwo Podziemne
- Struktura terytorialna AK
- Uzbrojenie AK
- Żołnierze AK innych narodowości
- "Żołnierze Wyklęci"
- Tematycznej z 10 obszarów (10 krzyżówek cząstkowych w trybie NAUKA i w trybie SPRAWDZANIE, 2 krzyżówki zbiorcze w trybie SPRAWDZANIE oraz 2 zbiorcze zadania z lukami w trybie SPRAWDZANIE).
Krzyżówki dotyczą następujących tematów:
- Akcja "Burza"
- Kadra dowódcza Armii Krajowej
- Powstanie Warszawskie
- Rozpracowanie pocisków V1 i V2
- Szpital Dzieciątka Jezus
- Szpital Ujazdowski
- Walki o Uniwersytet Warszawski
- Walki w rejonie Politechniki Warszawskiej
- Walki w rejonie Polskiego Monopolu Tytoniowego
- Zdobycie budynku PAST
Rekomendowane postępowanie rozpoczyna się od wykorzystania krzyżówek dla zdobycia wiedzy - tryb NAUKA. Nie zaleca się przy tym korzystania z możliwości podpowiadania wszystkich haseł, rekomendując samodzielne ich określanie, np. dla krzyżówek cząstkowych na podstawie udostępnianego opisu - link w kolumnie "Temat". Nie ma żadnych ograniczeń na czas udzielania odpowiedzi. Zdobytą wiedzę dotyczącą dat i osób można sprawdzic za pomocą krzyżówek w trybie SPRAWDZANIE.
W następnej kolejności proponujemy wykorzystanie zadań z lukami - tryb NAUKA, do opanowania narracji historycznej w formie kilkuzdaniowych notatek. Poziom narracji można zweryfikować wykorzytując zadania z lukami w trybie SPRAWDZANIE. W zależności od złożoności sprawdzianu, na udzielanie odpowiedzi dysponujemy takim lub innym czasem. Stwierdzony poziom wiedzy można (ale nie trzeba) zapisać z identyfikatorem w postaci adresu e-mailowego. Operację tą można powtarzać wielokrotnie, przy czym zapisywany jest tylko najlepszy wynik.
Poziom opanowanej wiedzy identyfikowany jest za pomocą 16 sprawdzianów, które można podzielić na dwa sposoby:
- 13 krzyżówek i 3 zadań z lukami;
- 6 sumarycznych (3 krzyżówek i 3 zadań z lukami) i 10 cząstkowych (10 krzyżówek).
Jak podano powyżej opanowywanie i sprawdzanie wiedzy w każdym z dwóch w/w obszarów możliwe jest za pomocą różnych pomocy i sprawdzianów. Dzięki temu po opanowaniu wiedzy tematycznej możemy uzyskać punkty z kilku sprawdzianów.
Dodatkowo zamieszczono 12 zadań stymulujących i sprawdzających umiejętność myślenia chronologicznego, dotyczących 6 tematów. W opracowaniu jest możliwość zapisywania wyników ich rozwiązywania, wtedy będzie do dyspozycji 28 sprawdzianów.
Nasze postępowanie jest zgodne z:
- Rekomendowanym podejściem do nauczania historii: Historia ma uczyć nie tylko dat i postaci, ale też myślenia, a w szczególności myślenia chronologicznego, analizy materiałów źródłowych czy tworzenia narracji historycznej. Chodzi tylko o pisanie nie tylko dużych prac, ale nawet kilkuzdaniowych notatek. W tym jak w pigułce, jest wszystko, co najważniejsze w nauczaniu historii: wiadomości, analiza, myślenie chronologiczne.
Myślenie chronologiczne jest nieodzownym narzędziem porządkującym narrację historyczną i nadającym sens sekwencji wydarzeń. Nie jest ono naturalną umiejętnością, dlatego tak ważne jest świadome włączanie w proces dydaktyczny zadań stymulujących tę umiejętność. Równie istotne jest odpowiednie sprawdzanie umiejętności chronologicznych uczniów za pomocą dobrze skonstruowanych zadań na egzaminach podsumowujących kolejne etapy edukacyjne.
Bez chronologii zbiór wydarzeń pozbawiony byłby sensu. Zarówno zdarzenia jednostkowe, jak i wielkie procesy tylko wtedy mogą być prawidłowo zinterpretowane,
gdy zostaną odpowiednio „umiejscowione" na osi czasu, a więc wpisane w szerszy kontekst. Należy wobec tego podkreślić, że myślenie chronologiczne, będące jednym z najważniejszych składników myślenia historycznego, nie sprowadza się zatem do samej znajomości dat.
http://wyborcza.pl/1,75398,18615932,nauczyciele-historia-ma-uczyc-myslenia-a-nie-tylko-dat-i-postaci.html#ixzz4AOOh108K
JAKUB LORENC, KRZYSZTOF MROZOWSKI, ALEKSANDRA ONISZCZUK, JACEK STANISZEWSKI, KLAUDIA STARCZYNOWSKA: Jak sprawdzanejest myślenie chronologiczne? http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-dabffbf4-1bfb-42d9-bae2-0ca404aa6f99
- Celem XXII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2016 r.: Kształtowanie postaw patriotycznych, rozpowszechnianie tradycji narodowej i państwowej, upowszechnianie wiedzy o miejscach pamięci i ich znaczeniu dla historii, dziedzictwa i tożsamości lokalnej.
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/komunikat.xsp?documentId=364297A27DA8E6F4C1257FC50041F281
- Wystąpieniem ministra Edukacji Narodowej p. Anny Zalewskiej: Chcemy też abyście znali swoją historię, bo wtedy czujecie się ważni, dumni i bezpieczni, potraficie rozmawiać z rodzicami i dziadkami.
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1626304,Rozpoczela-sie-XXII-sesja-obrad-Sejmu-Dzieci-i-Mlodziezy
Dla zwiększenia zainteresowania przyswajaniem wiedzy o Armii Krajowej wprowadzono zasady tzw.
grywalizacji (gamifikacji), stosowane w grach komputerowych. Obejmują one organizowanie współzawodnictwa indywidualnego i zespołowego oraz przyznawanie w zależności od poziomu opanowania wiedzy różnego rodzaju nagród, zarówno wirtualnych, jak i rzeczowych.
Za rozwiązywanie opublikowanych sprawdzianów oraz za aktywność komunikacyjną przyznawane są następujące punkty:
- 1 krzyżówka o Armii Krajowej - maksymalnie 20 pkt,
- 1 zadanie z lukami o Armii Krajowej – maksymalnie 20 pkt,
- 10 krzyżówek tematycznych – maksymalnie po 2 pkt, razem 20 pkt,
- 2 krzyżówki zbiorcze z krzyżówek tematycznych – maksymalnie po 5 pkt, razem 10 pkt,
- 2 zadania z lukami tematyczne – maksymalnie odpowiednio po 10 i 5 pkt, razem 15 pkt,
- wpis do księgi gości i wypełnienie ankiety – po 3 pkt, razem 6 punktów,
- zgłoszenie uwag i propozycji oraz możliwości opracowania kolejnych biogramów żołnierzy AK i opisów wydarzeń, za pomocą formularza kontaktowego - maksymalnie 5 pkt:
- Uwagi - 2 pkt
- Propozycje - 2 pkt
- Możliwość opracowania kolejnych biogramów żołnierzy AK i opisów wydarzeń - 1 pkt
Uwaga: Zastrzega się możliwość kasowania przyznawanych automatycznie punktów,
- powiadom znajomego - maksymalnie 4 pkt (do 4 listów za każdy list 1 pkt, powyżej 4 listów 4 pkt).
Zatem każdy z rozwiązujących może uzyskać za
20 aktywności (13 krzyżówek, 3 zadania z lukami i 9 działań komunikacyjnych) maksymalnie
100 punktów.
Dla krzyżówek i zadania z lukami podana powyżej liczba punktów dotyczy udzielenia 100% prawidłowych odpowiedzi, przy mniejszej ich liczbie przyznawane punkty są proporcjonalne.
Przyznawane punkty mają następujący rozkład:
- wiedza podstawowa - 40 pkt;
- wiedza tematyczna - 45 pkt;
- aktywność komunikacyjna - 15 pkt.
W zależności od liczby punktów przyznaje się wirtualne medale wraz z dyplomami poświadczającymi nadanie, które można będzie samemu sobie wydrukować:
- Medal złoty – liczba punktów nie mniejsza od 90.
- Medal srebrny – liczba punktów nie mniejsza od 75 i mniejsza od 90.
- Medal brązowy – liczba punktów większa od 50 i mniejsza od 75.
Każda z osób otrzymujących medal złoty, która uzyska liczbę punktów większą od 95, dodatkowo otrzyma:
- Tytuł „EKSPERT HISTORII ARMII KRAJOWEJ”.
- Przypinkę z tworzywa.
- Nagrodę książkową.
Uzyskiwane liczby punktów przez poszczególne osoby wyświetlane będą w bieżąco aktualizowanym
zestawieniu indywidualnym z podaniem przyjętego pseudonimu oraz szkoły, klubu, instytucji czy uczelni - dostęp do zestawienia poniżej. Zestawienie będzie można posortować według liczby zdobytych punktów. Przy takiej samej liczbie punktów sortowanie następuje według sumarycznego czasu rozwiązywania zadań.
Przewiduje się okresowe organizowanie w budynku PAST konkursów finałowych z atrakcyjnymi nagrodami rzeczowymi na które będą zapraszane osoby, które uzyskały 100 pkt.
Poświadczanie osiągnięcia kolejnych poziomów opanowania wiedzy o Armii Krajowej
Uzyskiwane liczby punktów przez uczniów czy studentów szkół i uczelni wyświetlane będą w na bieżąco aktualizowanym
zestawieniu zbiorczym obejmującym nazwę szkoły/uczelni, liczbę uczestników oraz sumaryczną liczba punktów - dostęp do zestawienia poniżej. Zestawienie będzie można posortować według liczby zdobytych punktów. Przewiduje się wyróżnianie dyplomami szkół i uczelni, których uczniowie i studenci zdobyli największą liczbę punktów. Dla trzech pierwszych miejsc – co roku będą przyznawane Medale Pamiątkowe „Za zasługi dla Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej”.