W poniższej tabeli podano w kolejności alafabetycznej nazwiska i imiona 24 żołnierzy Armii Krajowej, którzy ukończyli Akademię Sztuk Pięknych lub/oraz byli wykładowcami w tej Uczelni. Uwzględniono osoby podane w dwóch kategoriach Wikipedii: 1) Absolwenci Akademii Sztuk Pięknych 2) Wykładowcy Akademii Sztuk Pięknych Nazwisko i imię osoby jest linkiem do biogramu zamieszczonego w Wikipedii. Podano także czy osoba była absolwentem - A, czy wykładowcą - W oraz czy biogram jest opracowany samodzielnie - S, czy pochodzi z wikipedii - W. |
||||
Lp | Nazwisko i imię/imiona | Absolwent | Wykładowca | Rodzaj biogramu |
1 |
Chojnacki Jerzy
![]() Jerzy Chojnacki ps. „Chojna” (ur. 20 grudnia 1909, zm. 26 maja 1988 w Warszawie), polski rzeźbiarz, fotoreporter i malarz. Uczestnik powstania warszawskiego i autor dokumentacji fotograficznej z okresu walk. Studiował rzeźbiarstwo w Szkole Przemysłu Drzewnego w Zakopanem (1923-1928), w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Krakowie (1928-1933) i na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1933-1939). W Powstaniu Grupa "Północ" - zgrupowanie "Róg", działał jako fotoreporter na podstawie zezwolenia dowódcy IV Rejonu I Obwodu Warszawa Śródmieście płk Stanisława Steczkowskiego „Zagończyka”. Wykonywał fotografie na terenie Starego Miasta – na ulicy Piwnej, Podwalu, Miodowej, Długiej. Chojnacki fotografował Powstanie własną lustrzanką na materiale otrzymanym w sztabie dowódcy rejonu oraz zgromadzonym samodzielnie przed Godziną „W”. Wybór tematów narzucony został przez zwierzchników i prawdopodobnie z tego powodu jego zdjęcia stanowią najdokładniejszą znaną fotograficzną dokumentację staromiejskich barykad, przekopów i umocnień. Negatywy przekazane wedle polecenia władz wojskowych do laboratorium w Śródmieściu w celu wykonania odbitek, zaginęły. Zachowały się jedynie te, które przed ewakuacją ze Starego Miasta zakopał w podwórzu domu przy ulicy Freta 40 – 15 filmów z 50 naświetlonych, w formacie 6 x 9cm. Kolekcja zdjęć Jerzego Chojnackiego "Chojny" jest obecnie w zbiorach Fototeki Muzeum Powstania Warszawskiego. ![]() Rejon Starego Miasta. Powstaniec przy zdobycznym samochodzie. Po upadku Powstania ewakuował się razem z ludnością cywilną. Przez obóz przejściowy w Pruszkowie przetransportowany został do obozu koncentracyjnego w Gross-Rosen, a następnie Mauthausen-Gusen. Stamtąd został wysłany na roboty przymusowe do Wiednia. W 1945 powrócił do Warszawy. Przez lata był związany z Saską Kępą. Po wojnie był aktywny jako rzeźbiarz i popularyzator sztuki. Brał udział w rekonstrukcji warszawskich pomników Adama Mickiewicza i Mikołaja Kopernika przy Trakcie Królewskim. Uczestniczył w wielu wystawach. Był laureatem licznych nagród i odznaczeń za osiągnięcia artystyczne. Najbardziej znaną jego pracą jest pomnik Syrenki wykonany w 1973 r., obecnie pomnik znajduje się przed budynkiem Urzędu Dzielnicy Praga Południe m.st. Warszawy przy ul. Grochowskiej. Pod koniec swojego życia Jerzy Chojnacki zajął się także twórczością malarską. ![]() Pomnik Syrenki Źródła i szczegóły Żródło 1 Żródło 2 |
A | S | |
2 | Dąbrowska Krystyna | A | W | |
3 |
Fiszer Anna
![]() Anna Fiszer (ur. 3 czerwca 1909 w Łomży, zm. 24 listopada 2002 w Gdańsku), malarka, graficzka, pedagog, żołnierz Armii Krajowej. . W latach 1927–1931 kształciła się w Wyższej Szkole Sztuk Zdobniczych w Warszawie u Tadeusza Noskowskiego i Zofii Butrymowicz, a w okresie 1936–1939 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Karola Tichego. Podczas II wojny światowej łączniczka Armii Krajowej, uczestniczyła w Powstaniu Warszawskim. Po wojnie mieszkała w Katowicach, pracowała jako instruktor wychowania artystycznego w Kuratorium Oświaty; nauczycielka rysunku i malarstwa w Instytucie Robót Ręcznych w Bielsku. Od roku 1947 współpracowała z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego; z Wandą Telakowską tworzyła doświadczalną pracownię malarstwa na jedwabiu w Państwowych Zakładach Jedwabiu Naturalnego w Milanówku. Od roku 1950 w Gdańsku; rozpoczęła pracę w kierowanej przez Władysława Lama Katedrze Malarstwa, Rysunku i Rzeźby Politechniki Gdańskiej. W 1966 roku uzyskała habilitację, docenturę, została kierownikiem Katedry. W końcu lat 40. XX wieku w fabryce w Milanówku eksperymentowała w zakresie ręcznego druku na tkaninach ubraniowych z jedwabiu naturalnego, niekiedy w połączeniu z batikiem i malarstwem; wykonywała druki na materiale dla instytucji publicznych (np. Pałacu Młodzieży w Katowicach, wówczas Stalinogrodzie), prezentowane m.in. na I Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz i Sztuki Dekoracyjnej w roku 1952. W połowie lat 50. XX wieku (socrealizm) inspirowała się naturą i sztuką ludową; na Ogólnopolskich Wystawach Plastyki prezentowała także malarstwo i rysunek. Jest autorką mozaiki stworzonej w latach 50. XX wieku z płytek ceramicznych i odpadów, która zdobiła ścianę dawnego kina Neptun. ![]() Mozaika W latach 60 XX wieku w cyklach obrazów sztalugowych i tkanin zachodził proces stopniowego abstrahowania elementów natury w stronę kompozycji geometrycznych, w których jednak zachowany został ślad realnej inspiracji (jodełkowy lub promienisty wzór) oraz indywidualnej, „ręcznej” pracy (przesunięcia linii, nakładanie motywów, światłocieniowe efekty nierównego odcisku pigmentu). Jej prace znajdują się w zbiorach muzeów narodowych w Warszawie, Gdańsku i Poznaniu, w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, a także w wielu kolekcjach w Brukseli i Paryżu. Jej ostatnią realizacją jest monumentalna kurtyna w teatrze pod Paryżem. Źródła i szczegóły Żródło 1 Żródło 2 Żródło 3 Żródło 4 |
A | S | |
4 | Hulanicka Barbara | A | W | |
5 | Jarocha Ferdynand | A | W | |
6 |
Jaworski Zdzisław
![]() Zdzisław Jaworski ps. „Słoń”, (ur. w 1906 r. w Warszawie, zm. 28 sierpnia 1944 r.), artysta rzeźbiarz, żołnierz Armii Krajowej. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W grudniu 1939 r. został członkiem formującej się jednostki wojskowej w ramach POZ, później AK; został żołnierzem 2 kompanii „Supraśl” w Batalionie im. W. Łukasińskiego, zaprzysiężony przez dowódcę kompanii por. Jerzego Kędzierskiego. W 1943 r. ukończył szkołę podchorążych ze stopniem kaprala podchorążego. W końcu 1943 r. brał udział w przygotowaniu tajnych lokali (wytwórnie i składy broni); przez pewien czas był „maską” dla tajnej wytwórni granatów ręcznych „filipinek” przy pl. Bankowym. W dniu wybuchu Powstania stawił się na punkcie zbornym kompanii przy ul. Bugaj 13; jako dowódca drużyny. Brał niezwykle czynny udział w walkach na Starym Mieście, m.in. w zdobyciu XII Komisariatu Policji przy ul. Daniłowiczowskiej, a od 8.08.1944 r. w walkach na odcinku reduta Ratusz. 28 sierpnia 944 r. poległ na terenie Pałacu Blanca. Źródła i szczegóły Benedykt Ziółowski, Batalion Armii Krajowej “Łukasiński |
A | S | |
7 | Jurgielewicz Mieczysław | A | W | W |
8 |
Kintopf Lucjan
![]() Lucjan Kintopf ps. "Paweł", "Jan", "Brona" (ur. 12 marca 1898, zm. 11 grudnia 1979 w Łodzi), syn Emila i Pauliny. W latach 1915-1917 uczęszczał do Klas Rzemieślniczo-Przemysłowych Muzeum Przemysłu i Rolnictwa w Warszawie. W latach 1917-1918 uczeń Szkoły Sztuk Zdobniczych przy Muzeum Rzemiosła i Sztuki Stosowanej. W 1918 roku wstąpił ochotniczo do Legii Akademickiej. Od 9.11.1918 (strzelec) do 5.12.1920 (sierżant) służył w 36. Pułku Piechoty. Brał udział w obronie Lwowa - ranny w brzuch. Otrzymał Odznakę Honorową “Orlęta” (19.03.1919 - L.14547). W maju 1924 uzyskał dyplom nauczyciela rysunku po skończeniu Państwowych Kursów Pedagogicznych dla Nauczycieli Rysunku w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie. Następnie studiował w Szkole Sztuk Pięknych, później w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskał w 1932 roku. Szkołę Podchorążych Rezerwy w Zambrowie ukończył 31.08.1932. Mianowany podporucznikiem rezerwy 1.09.1932. W latach 1922-1929 pracował jako nauczyciel rysunku w Instytucie Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie. Był jednym z założycieli Spółdzielni Artystów ”LAD”, której był dyrektorem w latach 1927-1932 oraz 1936-1937. W latach 1934-1938 był samodzielnym wykładowcą tkactwa zakardowskiego w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie. 1.09.1938 został mianowany dyrektorem Instytutu Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Awansowany do stopnia porucznika rezerwy 19.03.1939. Ćwiczenia w rezerwie odbywał w 44. Pułku Strzelców Kresowych. W 1939 roku w rezerwowej kadrze oficerskiej DOK VII w Poznaniu. W konspiracji od 4.09.1942 - Komenda Główna Armii Krajowej - Oddział V (Dowodzenie i Łączność) - Wydział odbioru zrzutów V-S ("Syrena", "Import", "MII-Grad") - dowódca patroli ewakuacyjnych, Kierownik Ewakuacji Materiałowej. Szlak bojowy w Powstaniu Warszawskim: Stare Miasto - kanały - Śródmieście - kanały - Mokotów Po Powstaniu w niewoli niemieckiej - jeniec Stalagu X B Sandbostel, następnie w Oflagu X C Lübeck. W kwietniu 1946 roku powrócił do Polski. Osiedlił się w Poznaniu, gdzie przebywała jego żona z synem, którzy wrócili z wysiedlenia w Kieleckie po Powstaniu Warszawskim. W 1946 roku objął funkcję profesora na Wydziale Rzeźby i Sztuki Wnętrza, jako kierownik Zakładu Tkactwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Na skutek reorganizacji szkolnictwa artystycznego w 1950 roku, po likwidacji tkactwa w Poznaniu, rozpoczął pracę w PWSSP w Łodzi, jako profesor na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego w Zakładzie Tkactwa. Po reorganizacji PWSSP która pozbawiła go samodzielnego stanowiska, w 1955 powrócił do rodziny do Poznania. Od tego czasu zajmował się pracą twórczą bez stałego miejsca zatrudnienia. Odznaczenia
![]() ![]() Żródło i szczegóły Żródło 1 |
A | S | |
9 | Laudańska-Dec Irena | A | W | |
10 | Lurczyński Mieczysław | A | W | |
11 |
Marczewska Róża Elżbieta
![]() Róża Elżbieta Marczewska ps. “Lula”. (ur. 21 lutego 1910 roku w Baku zm. 26 kwietnia 1944 r.) W 1928 roku zdała maturę i rozpoczęła studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Związana z grupą artystyczną „Bractwo Św. Łukasza”. W konspiracji od jesieni 1939 roku w Służbie Zwycięstwu Polsce-Związek Walki Zbrojnej-Armii Krajowej (SZP–ZWZ–AK). Współorganizatorka łączności i główna łączniczka Komórki Łączności Zagranicznej „Zagroda”, Oddziału V Komendy Głównej Armii Krajowej. W połowie 1940 roku na zlecenie swojej kierowniczki Emilii Malessy, pseudonim “Marcysia”, zorganizowała trasę kurierską przez Szwecję na Zachód. Nawiązała i utrzymywała kontakt z inżynierem Aleksandrem Brzuzkiem (dyrektorem handlowym szwedzkiego koncernu elektroenergetycznego i transportowego ASEA). Na skutek dekonspiracji Brzuzek został aresztowany i stracony (zgilotynowany) w Berlinie. Aresztowano też ojca Marczewskiej, która pod konspiracyjnym nazwiskiem Anna Garczyńska nadal pełniła funkcję łączniczki (w jej mieszkaniu działała radiostacja). Aresztowana 6 marca 1944 roku przy ul. Długiej (rozpracowana przez konfidenta Gestapo Antoniego Mazurkiewicza, pseudonim “Jarach”). Od 7 marca 1944 roku więziona na Pawiaku i torturowana w siedzibie Gestapo w alei Szucha. Zdążyła zawiadomić kto jest zdrajcą i nie rozszyfrowana przez Gestapo została rozstrzelana 26 kwietnia 1944 roku jako Anna Garczyńska. Odznaczenia:
Żródło 1 |
A | S | |
12 | Momot Stefan | A | W | |
13 |
Osten Ostachiewicz Henryk
![]() Mając rok zachorował na szkarlatynę, która stała się przyczyną nieuleczalnego kalectwa - głuchoty. Wychowywał się w Warszawie, gdzie uczęszczał do Instytutu Głuchoniemych i Ociemniałych oraz równolegle na wieczorowe kursy malarstwa i sztuki stosowanej, organizowane przez Muzeum Rzemiosł i Sztuki Stosowanej. W 1929 r., po ukończeniu Instytutu, rozpoczął naukę w Szkole Rysunków i Malarstwa im. K. Krzyżanowskiego, skąd w 1930 r. przeniósł się do Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych i malarstwa. Jednocześnie rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którą ukończył w 1939 r. otrzymując dyplom. We wrześniu 1839 r. służył w straży obrony przeciwlotniczej w Warszawie w drużynie głuchoniemych, biorąc również czynny udział w Powstaniu Warszawskim. Z chwilą wybuchu Powstania Warszawskiego stał się jego czynnym uczestnikiem. Zasilił jedyny w Powstaniu oddział żołnierzy głuchoniemych. Starszy strzelec Henryk Osten Ostachiewicz przybrał pseudonim powstańczy "Zoryś" - II pluton 3 kompania "Reda" bat. mjr. "Miłosza" II zgrupowanie płk. "Sławbora" Warszawa Śród. Płd. Walczył w rejonie Placu Trzech Krzyży i ul. Książęcej. Między innymi brał udział w ataku na gmach Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w dniach 3 - 4 sierpnia a także w walkach o gmach YMCA w dniu 2 września 1944 r. Odznaczony Krzyżem Armii Krajowej (nr 6757 - Londyn, 3.11.1969 r.) oraz pośmiertnie Warszawskim Krzyżem Powstańczym (nr 18-85-34K - Warszawa, 29.05.1985 r.). Podczas Powstania i tuż po jego upadku stworzył cykl niezmiernie dynamicznych i bardzo autentycznych prac malarskich, dokumentujących walki i bohaterów powstańczego zrywu, ruiny bestialsko zniszczonego miasta. ![]() Epizod z Powstania Warszawskiego - tempera, 36 x 28 cm - 1944 ![]() Na barykadzie - Powstanie Warszawskie - olej, płótno, 60 x 80 cm – 1944 ![]() Scena z Powstania Warszawskiego - atak na Pastę Po zakończeniu wojny osiadł z żoną Zofią (z d. Szyszko) i córką Anną w Szczecinie, gdzie żył i tworzył do śmierci. W pracy artystycznej specjalizował się w zakresie malarstwa sztalugowego i grafiki użytkowej - wspaniałe, ciepłe pejzaże i scenki rodzajowe, najczęściej malowane z natury oraz wysmakowane portrety. Równolegle wykonywał wiele prac z zakresu sztuki użytkowej i wystroju obiektów publicznych. Wygrał konkurs na najlepszy plakat upamiętniający święto (Bruksela 1958) ogłoszony przez Światową Federację Głuchych. Plakat przedstawiał twarz z przekreślonym uchem. Henryk Osten-OSTACHIEWICZ – film Żródło 1 Żródło 2 |
A | S | |
14 | Piwocki Ksawery | A | W | |
15 | Potrawiak Maksymilian | A | W | |
16 | Radwan Wacław | W | W | |
17 | Roman Adam | W | W | |
18 | Rudziński Andrzej | A | W | W |
19 |
Siemieńska Halina Laura
![]() 15 Halina Laura Siemieńska de Siemienice h. Leszczyc "Zygmunt" (ur. 30 czerwca 1913 r., zm. 3 sierpnia 1944 r.), córka Józefa Siemieńskiego, dyrektora Archiwum Głównego w Warszawie, który zginął w obozie koncentracyjnym Auschwitz (Oświęcim) w 1941 roku oraz Haliny z domu Zawadzka, ciotki Tadeusza Zawadzkiego "Zośki", która przypadkowo zginęła w czasie Akcji "Pod Arsenałem". Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W konspiracji od 1941 roku była magazynierką wytwórni materiałów wybuchowych Związku Odwetu ZWZ, a następnie Kedywu AK przy ul. Asfaltowej 15. Z narażeniem życia ugasiła przypadkowy pożar magazynu, za co w 1942 roku odznaczona została Krzyżem Walecznych. W Powstaniu Warszawskim na stanowisku magazynierki magazynu broni Zgrupowania AK ,,Leśnik" przy ul. Twardej 40. Przypadkowo postrzelona przez żołnierza AK wskutek tragicznej pomyłki, zmarła w szpitalu przy ul. Śliskiej. Źródła i szczegóły Żródło 1 Żródło 2 |
A | S | |
20 | Sigmund Marian | W | W | |
21 | Tchórzewski Jerzy | W | W | |
22 |
Tomaszewski Stanisław
![]() Stanisław Władysław Miedza-Tomaszewski, właściwie Stanisław Władysław Tomaszewski ps. Bartoszek, Malarz, Miedza, Wiśniewski (ur. 20 stycznia 1913 w Warszawie, zm. 15 grudnia 2000 tamże) – polski rysownik, plastyk, grafik, architekt wnętrz, żołnierz Armii Krajowej. Brat fotografa Jerzego Tomaszewskiego. W 1937 ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych. Podczas okupacji hitlerowskiej był przydzielony do Komendy Głównej Armii Krajowej - Oddział VI BiP (Biuro Informacji i Propagandy), dokumentował zbrodnie Niemców na ziemiach polskich. Podobnie jak jego brat, oprócz fotografowania robił odbitki ze zdjęć przyniesionych przez Niemców do wywołania w zakładzie, w którym pracował. Dokumentacja ta wkrótce została przerzucona do Londynu i stanowiła dowód w procesach norymberskich. We wrześniu 1941 Stanisław Miedza-Tomaszewski po aresztowaniu przez gestapo został osadzony w więzieniu na Pawiaku. Tam poddano go brutalnym torturom. Obawiając się, że nie wytrzyma dalszego śledztwa Miedza-Tomaszewski poprosił o przesłanie trucizny. Władze konspiracyjne jednak się na to nie zgodziły. Zapadła za to decyzja o jego odbiciu. Pewnego dnia został wezwany do więziennego ambulatorium dentystycznego, gdzie został celowo zarażony tyfusem przez więźniów z konspiracyjnej komórki. Pozwoliło to na przeniesienie go do szpitala zakaźnego, gdzie udał nagły atak wyrostka robaczkowego. W związku z tym został przetransportowany do szpitala na Woli, gdzie również działała komórka konspiracyjna. Prof. dr Józef Grzybowski i dr Leon Manteuffel-Szoege przeprowadzili pozorowaną operację, w trakcie której pacjent został zamieniony na przygotowane zwłoki niedawno zmarłego mężczyzny. Lekarze oznajmili dyżurnemu agentowi gestapo, że pomimo udanego zabiegu operowany zmarł. W mieście ukazały się klepsydry Stanisława Miedzy-Tomaszewskiego i odbył się jego pogrzeb – on sam ukrywał się przez resztę okupacji. Ta niezwykła ucieczka stanowiła podstawę scenariusza filmu Umarłem, aby żyć. Przed i po aresztowaniu aż do 1946 roku Miedza był jednym z projektantów Grobów Pańskich w kościele św. Anny w Warszawie. Groby Pańskie i żłóbki bożonarodzeniowe w tym kościele, nawiązujące do aktualnej sytuacji kraju, projektował także podczas stanu wojennego i do końca lat 80. Brał także udział w Akcji N. W czasie powstania warszawskiego tworzył plakaty i znaczki dla podziemia (m.in. Poczty Polowej AK). Był autorem winiety konspiracyjnego Biuletynu Informacyjnego oraz okładek i rysunków do broszur i książek drukowanych przez Tajne Wojskowe Zakłady Wydawnicze. Projektował dywersyjne banknoty (najbardziej znana pięciomarkówka, podrzucana żołnierzom niemieckim jadącym na front wschodni, na pozór nieróżniąca się od oryginału, nosiła napis: 5 marek odszkodowania otrzyma twoja rodzina, gdy zginiesz na froncie wschodnim i podpis Hitlerowska rzeźnia). ![]() 1942 r W powstaniu brali jego udział bracia: Jerzy Tomaszewski ps. "Jur" i Andrzej Tomaszewski ps. "Andrzej" Stanisław Miedza-Tomaszewski po wojnie wykładał na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Opracował album Plakaty powstańczej Warszawy, wydany w Warszawie w 1989, opublikował też książkę Benefis konspiratora. Stanisław Miedza-Tomaszewski był ojcem chrzestnym prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego oraz mężem Ireny, siostry Jadwigi Kaczyńskiej. Odznaczenia
Źródła i szczegóły Żródło 1 Żródło 2 |
A | S | |
23 | Wyrzykowski Tadeusz | A | W | |
24 |
Zalewska Wanda
![]() Zdjęcie z 1945 r. Fot. AR MPW Wanda Zalewska, (ur. 3 kwietnia 1926), córka Stanisława i Heleny z domu Fontana. W 1939 r. ukończyła Szkołę Powszechną nr 64 przy ul. Felińskiego. W latach okupacji była uczennicą tajnych kompletów Żeńskiego Gimnazjum i Liceum im. Aleksandry Piłsudskiej na Żoliborzu. Do wybuchu Powstania ukończyła I klasę licealną. W konspiracji od wiosny 1944 r., przeszła szkolenie sanitarne. Podczas Powstania Warszawskiego: II Obwód "Żywiciel" (Żoliborz) Warszawskiego Okręgu Armii Krajowej - sanitariat - Punkt Opatrunkowy nr 108 ul. Tylżycka 2, następnie Punkt Opatrunkowy nr 116 ul. Suzina 3, potem w Punkcie Opatrunkowym na ul. Krasińskiego 21 (?), a tuż przed kapitulacją Żoliborza (30.09.1944) - w szpitalu przy ul. Krechowieckiej. Po Powstaniu wywieziona wraz z częścią szpitala z ul. Krechowieckiej; przez obóz przejściowy w Pruszkowie (Dulag 121), trafiła do Częstochowy. Wiosną 1945 r. powróciła do Warszawy. W lipcu tego roku zdała egzamin dojrzałości w Liceum im. księcia Józefa Poniatowskiego na Żoliborzu. Nie ujawniła swojej działalności w Armii Krajowej oraz udziału w Powstaniu Warszawskim. W latach 1946-1949 (do absolutorium) studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od zakończenia studiów członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Od jesieni 1949 r. do końca 1952 r. pracowała jako projektant druków na tkaninach w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. W 1951 r. poślubiła Stanisława Zduna, który w latach okupacji pod ps. "Grom" był łącznikiem w Lubelskim Okręgu AK. W 1952 r. otrzymała dyplom ukończenia Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1953-1960 pracowała nieetatowo jako plastyk. Od 1960 r. do 1979 r. była nauczycielką rysunku zawodowego i historii ubiorów w Zespole Szkół Odzieżowych w Warszawie. W 1980 weszła do Sekcji Oświaty i Wychowania Regionu Mazowsze NSZZ "Solidarność". W październiku 2000 r. awansowana do stopnia podporucznika. Odznaczenia: Warszawski Krzyż Powstańczy (4.07.1996), Krzyż Armii Krajowej (15.07.1996), Medal "Digno Laude" (16.03.2011), Medal "Pro Memoria" (26.10.2011), Złoty Medal "Za zasługi dla obronności Kraju" (23.01.2012). ![]() Zdjęcie z serii portretów Powstańców Warszawskich w ramach projektu "1944/70/2014" realizowanego przez grupę WWPHOTO dla uczczenia 70 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Muzeum Powstania Warszawskiego, 22.07-04.08 2013. Sanitariuszka AK Wanda Zalewska-Zdun opowiada o udziale w Powstaniu 29.07.2015 Źródła i szczegóły Żródło 1 Żródło 2 |
A | S |